Υπαρχει ανθρώπινη φύση;

Ακολουθεί μια αναφορά στους σύγχρονους μύθους για την ανθρώπινη φύση κ γενικά όλη τη μισανθρωπική αντίληψη πού προωθείται σε μιά προσπάθεια απόκρυψης τού ότι η “ανθρώπινη φύση” είναι απόλυτα συνδεδεμένη με το περιβάλλον πού ζούμε, αφού απ΄αυτό διαμορφώνεται κ καλλιεργείται.

  • Παραδοσιακοι μύθοι για την ανθρώπινη φύση:

Η παγιωμένη αντίληψη που εχουμε για την ανθρώπινη φύση αποκαλύπτεται καθημερινά απο την χρήση της γλώσσαςΕιναι αμέτρητες οι καθημερινές μας συζητήσεις οπου το θεμα «Ανθρωπος« αναδεικνύεται μεσα απο τις απόψεις που διατυπώνουμε κ εύκολα γίνεται αντιληπτό οτι ειναι ενα ζήτημα που το μεταχειριζόμαστε με ελαφρότητα (συνήθως αναμασώντας διάφορα στερεότυπα που μάθαμε απο μικροί αλλα ποτε δεν διερωτηθήκαμε πραγματικά για την ορθότητα τους).

Οι άνθρωποι είναι εγωιστές  εκ φύσεως – είναι άπληστοι εκ φύσεως – είναι ανταγωνιστικοί εκ φύσεως – είναι επιθετικοί εκ φύσεως –  μερικοί είναι εκ γενετής εγκληματίες – μερικοί είναι έμφυτα έξυπνοι κ μερικοί είναι έμφυτα χαζοί – μερικοί είναι απ’τη φύση τους καλλιτέχνες (μικρή διαφορά εχει το να θεωρείς εναν άνθρωπο εκ γενετής καλλιτέχνη η εκ γενετής εγκληματία. Το σκεπτικό που στηρίζει κ τις δυο αυτες πεποιθήσεις ειναι το ιδιο κ εξίσου λανθασμένο).

Τετοιες δηλώσεις τις συναντούμε καθημερινά κ πολλες φορες παρασυρόμενοι απο τους γρήγορους ρυθμούς των διαλόγων μας με τους άλλους, δεν στεκόμαστε να ερευνήσουμε το τι εικονα διαμορφώνουν για την ανθρώπινη «φυση» τέτοιου ειδους παραδοχές. Το πρώτο κ εμφανές συμπέρασμα ειναι οτι αυτες οι δηλώσεις διαπνέονται απο μια βιοκεντρικη ανάγνωση του φαινομένου άνθρωπος.

Με την εξέλιξη  της μοριακής βιολογίας, αναζωπυρώνονται τα τελευταία χρόνια οι θεωρίες που διατυπώνουν την άποψη, ότι η ανθρώπινη συμπεριφορά κ ο χαρακτήρας κάθε ατόμου, είναι αποτελέσματα γενετικών πληροφοριών. Πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι διαφέρουμε ως προς τις θεμελιώδεις ικανότητες μας, λόγω εγγενών χαρακτηριστικων, οι οποίες συνδέονται άμεσα με τα δομή κ τη σύνθεση των γονιδίων του κάθε ατόμου. Αναλυτικότερα οι υπερασπιστές του βιολογικού ντετερμινισμού,  θεωρούν, ότι τα στοιχεία που διαμορφώνουν την προσωπικότητα μας κληρονομούνται από τους γονείς του κάθε ανθρώπου. Η προαναφερθείσα προσέγγιση είναι άκρως επικίνδυνη, καθώς φυσικοποιεί τις κοινωνικές ανισότητες κ την αδικία, νομιμοποιώντας παράλληλα τις ιεραρχικά δομημένες κοινωνίες.

  • Κάποιες απο τις επιμέρους επιπτώσεις που διαμορφώνονται υπο την επιρροή που ασκεί η άποψη οτι υπάρχει κάποια αμετάβλητη ανθρώπινη φύση.

  1. Η γέννηση του Κοινωνικού Δαρβινισμού.  Η θεωρία “επιβίωση του ισχυροτέρου” σύμφωνα με την οποία δαρβινιστικές θεωρίες επεκτείνονται σε ανθρώπινες συμπεριφορές κ διαστρεβλώνονται για να υποστηρίξουν τον οικονομικό ανταγωνισμό. Ως εκ τούτου, τέτοιες θεωρίες έχουν επινοηθεί κ διατυπωθεί για την υποστήριξη τής πολιτικής μιάς τάξης Ελίτ (η άρχουσα τάξη έτσι δικαιολογεί την κατάσταση τής ανισότητας κ φτώχειας ώστε να μην αμφισβητείται η εξουσία της).
  2. Η προέλευση τού ελένχου τών ανθρώπων μέσω τής τιμωρίας: Η θεωρία ότι μερικοί άνθρωποι είναι εκ φύσεως εγκληματίες υποθέτει ότι τίποτα δεν μπορεί να γίνει για να βελτιωθεί η συμπεριφορά τού παραβάτη κ ως εκ τούτου δεν πρέπει να σπαταλάμε ενέργεια για την οικοδόμηση ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος που μπορεί να βελτιώσει την συμπεριφορά ενός κατάδικου. Συνεπώς, αιτιολογείται μ΄αυτόν τον τρόπο το καθεστώς Τιμωρίας κ οι ποινές γίνονται ολοένα σκληρότερες με αποτέλεσμα όλο κ περισσότεροι άνθρωποι να αποβάλλονται απ’την κοινωνία. Ετσι έχουμε περισσότερους ανθρώπους στις φυλακές από ποτέ, ενώ ταυτόχρονα το έγκλημα έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις.
  3. Προέλευση τού ρατσισμού: Η θεωρία τής ανωτερότητας τής λευκής φυλής επιβιώνει ακόμα στις περισσότερες απ’τις χώρες τών δυτικών κοινωνιών, όπου μαύροι η γενικά μη-λευκοί κακοποιούνται καθημερινά. Ο Ota Benga αυτοκτόνησε μην αντέχοντας άλλο την καθημερινή κακοποίηση στον ζωολογικό κήπο όπου τον κρατούσαν αιχμάλωτο. Θεωρείτο ένα μη-ανθρώπινο ον ακόμα κι από βιολόγους η πρώιμους ανθρωπολόγους. Πολλοί άνθρωποι στην Ινδία υποφέρουν εδώ κ αιώνες ζώντας στο σύστημα τών καστών. Το σύστημα τής κάστας προήλθε απ’την θεωρία ότι κάποιοι άνθρωποι είναι εκ φύσεως  προικισμένοι κ κάποιοι είναι “βρωμεροί” κ ηλίθιοι εκ γενετής.
  4. Προέλευση του ελιτισμού στίς τέχνες κ επιστήμες: Το προνόμιο της καλής παιδείας κ συχνά κ τής γνώσης των καλών τεχνών κ τής μουσικής παρέχονται επιλεκτικά σε κάποιους μόνο ανθρώπους με την διάκριση ότι οι υπόλοιποι “δεν το έχουν” η δεν είναι αρκετά “προικισμένοι”. Πρόκειται για μιά αστεία αιτιολογία.
  5. Προέλευση πνευματικής ανεντιμότητας: Επιστήμονες είχαν προσληφθεί για να διαδώσουν τον ρατσισμό – τον μύθο της υπεροχής τής λευκής φυλής κ να δώσουν ψευδή στοιχεία πού “αποδύκνειαν” ότι οι άνθρωποι με μαύρο δέρμα έχουν λιγότερη νοημοσύνη η είναι ακόμα κ επικίνδυνοι. Μεταξύ αυτών ήταν ένας ψυχολόγος ονόματι Cyril Burt, που παραποίησε τα δεδομένα τής έρευνας του για να κατασκευάσει την υπόθεση ότι “η νοημοσύνη είναι γενετικά κληρονομική”.
  6. Προέλευση τής θεωρίας τής “λανθασμένης πορείας” στην ανθρώπινη πρόοδο. Απ’την πρώτη Αγροτική Επανάσταση (10.000 χρόνια πριν, Νεολιθική εποχή), το ανθρώπινο είδος έχει εισαχθεί σε έναν λανθασμένο δρόμο “Πολιτισμού” με την πεποίθηση ότι ο ανταγωνισμός είναι στη φύση μας , ότι ο άνθρωπος είναι άπληστος  ότι μερικοί είναι προικισμένοι κ μερικοί όχι κ ότι “έτσι μάς έφτιαξε ο θεός”. Γι ‘αυτόν τον λόγο έκτοτε, το ανθρώπινο είδος έχει χτίσει τη δομή τών κοινωνιών του βασιζόμενo σε θεωρίες περί «ιδιωτικής ιδιοκτησίας”, “ανταγωνισμού”, “προνόμια” κ “τιμωρίες”. Ολόκληρο το σύστημα πεποιθήσεων μας (κ συνεπώς οι θεσμοί μας) έχει δομηθεί έτσι ώστε να ενισχύει τέτοιες ψευδείς πεποιθήσεις στο όνομα τού “Πολιτισμού κ τής Πρόοδου”.
  •  Τι λέει όμως η σύγχρονη έρευνα;

Έχουμε πλέον τεράστια ερευνητικά δεδομένα από όλα τα πεδία κοινωνικών επιστημών, τα οποία διαψεύδουν τούς παμπάλαιους μύθους “τής ανθρώπινης φύσης”. Σύγχρονοι επιστήμονες αποδεικνύουν ότι οι προηγούμενες μελέτες που υποστήριζαν το μύθο τής ανθρώπινης φύσης” διεξήχθησαν με λανθασμένες μεθοδολογίες κ μερικές φορές κατασκευάστηκαν για να ταιριάξουν με τα συμφέροντα τής άρχουσας τάξης.

  1. Η ανθρώπινη συμπεριφορά είναι συνδεδεμένη με καταστάσεις. Μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ένα “X” άτομο θα συμπεριφερθεί με “Υ” τρόπο, ΜΟΝΟ όταν η “Ζ” κατάσταση είναι παρούσα. Για παράδειγμα, ένας άνθρωπος θα δείξει επιθετικότητα αν νιώθει ανασφαλής. Η κοινωνία στην οποία ζούμε είναι δομημένη γύρω απ’τη δυσπιστία. Ως εκ τούτου, η πολυπλοκότητα συμπεριφορών είναι ενσωματωμένη στο σύστημα μας.
  2. Πριν αρκετά χρόνια, διεξήχθη ένα πείραμα με έναν αρουραίο, στον οποίο ορισμένα απ’τα γονίδια του απομακρύνθηκαν κ οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι ο αρουραίος δεν ήταν σε θέση να βρει πλέον την τροφή του. Με βάση αυτό  συμπέραναν ότι η νοημοσύνη καθορίζεται από γενετικούς παράγοντες”. Αυτή η είδηση διαδόθηκε στα ΜΜΕ κ ο μύθος αυτός εγινε “κοινή γνώση”. Όμως αυτό πού επίσης παρατηρήθηκε, αλλά δεν δημοσιεύτηκε, ήταν ότι όταν ο αρουραίος τοποθετήθηκε σε ευνοϊκό περιβάλλον ανέκτησε τίς αρχικές του ικανότητές.
  3. criados-animais03-g-20120730Υπάρχουν στοιχεία για ορισμένα παιδιά που μεγάλωσαν αποκλειστικά με ζώα κατά την παιδική τους ηλικία επί πολλά χρόνια κ πού υιοθέτησαν τίς συμπεριφορές τών ζώων αυτών. Αυτά τα παιδιά έχασαν την ικανότητα για ανθρώπινη ομιλία. Για παράδειγμα, η Oxana (είχε μεγαλώσει με άγριους σκύλους) πού περπατούσε  με τα τέσσερα άκρα της, γάβγιζε σαν σκύλος κ δεν χρησιμοποιούσε τα χέρια της για να πιει νερό.
  4. Τα γονίδια είναι τμήματα του DNA που παράγουν πρωτεΐνες οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την λειτουργία τού εγκεφάλου, τού νευρικού συστήματος κ ολόκληρο το σώμα. Ωστόσο, τα γονίδια δεν είναι αυτόνομοι εκκινητές των εντολών. Δεν προκαλούν συμπεριφορές.
  5. Ο καθοριστικός παράγοντας τής γενετικής τάσης ιδιαίτερα στη σφαίρα τής συμπεριφοράς είναι το περιβάλλον στο οποίο ζεί κάποιος οργανισμός. Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι δύναται να υφίσταται ένα γονίδιο πού προκαλεί τάση για κατάθλιψη. Ωστόσο, μόνο κ μόνο επειδή έχετε αυτό το γονίδιο δεν σημαίνει ότι θα πάθετε κατάθλιψη. Χρειάζεται κάποια μορφή δραματικού περιβαλλοντικού άγχους για να προκαλέσει το γονίδιο αυτό γενετική αντίδραση. Με άλλα λόγια, το περιβάλλον προκαλεί την υπάρχουσα γενετική προδιάθεση.
  6. Το πείραμα Harlow. Ο Harlow δημιούργησε άψυχες μητέρες-υποκατάστατα φτιαγμένες από σύρμα για βρέφη πιθήκων μακάκων. Κάθε βρέφος ανέπτυξε συναισθηματική σύνδεση με την τεχνητή μητέρα του. Ο Harlow στην συνέχεια παρουσίασε στα βρέφη μια μητέρα από ύφασμα κ μια μητέρα από σύρμα υπό δύο προϋποθέσεις. Σε μία περίπτωση, η μητέρα από σύρμα κρατούσε ένα μπουκάλι με τροφή ενώ η μητέρα από ύφασμα δεν κρατούσε τιποτα κ στην άλλη η μητέρα από ύφασμα κρατούσε μπουκάλι με τροφή κ η μητέρα από σύρμα τίποτα. Σε συντριπτική πλειοψηφία, τα βρέφη μακάκων προτιιμούσαν τίς «μητέρες» από ύφασμα. Ακόμα κι όταν η μητέρα από σύρμα μπορούσε να παρέχει τροφή, οι πίθηκοι πήγαιναν σ΄αυτήν μόνο για να τραφούν. Ο Harlow κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει κάτι περισσότερο στη σχέση μητέρας-βρέφους απ’το γάλα κ ότι αυτή η “σχέση επαφής” ήταν απαραίτητη για την ψυχολογική ανάπτυξη τών νεογνών.
  7. Σε μιά μελέτη που έγινε πριν από χρόνια στήν Ιατρική Σχολή τού Μαϊάμι με πρόωρα βρέφη σε θαλάμους νεογνών, άγγιζαν απλά ένα τμήμα τών νηπίων στους θαλάμους μερικές φορές την ημέρα, ενώ σε άλλο τμήμα δεν τα άγγιζαν καθόλου. Όπως αποδείχθηκε, τα βρέφη που είχαν αγγιχτεί αναπτύχθηκαν 50% ταχύτερα κ ήταν πιο υγιή. Τα βρέφη πού είχαν αγγιχτεί βγήκαν απ’το νοσοκομείο μία εβδομάδα νωρίτερα κ είχαν καλύτερη υγεία κ ευκινησία από εκείνα που δεν είχαν αγγιχτεί. Είναι μιά δραματική διαπίστωση ότι ακομη κ η απελευθέρωση τής αυξητικής ορμόνης μπορεί να επηρεαστεί σημαντικά από μια απλή κ διακριτική περιβαλλοντική εμπειρία.
  • Στοιχεία απ΄τα πεδία τής Αρχαιολογίας κ Ανθρωπολογίας.

Πριν απ’τη γεωργική ή νεολιθική επανάσταση που συνέβη πρίν περίπου 10.000 χρόνια, οι κοινωνίες κυνηγών-τροφοσυλλεκτών είχαν στην πραγματικότητα μια μη-ιεραρχική, ισότιμη κοινωνική δομή. Οι κοινωνικές αξίες βασίζονταν στον αλτρουισμό την ισότητα κ την ανταλλαγή κ κυριολεκτικά απαγόρευαν την φιλοδοξία για εξουσία η την κυριαρχία, την επιθετικότητα κ τον εγωισμό. Το ξέρουμε αυτό, λόγω τής ανθρωπολογικής έρευνας που έχει γίνει σε εναπομείνασες κοινωνίες κυνηγών-τροφοσυλλεκτών κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα.

  • Διαπολιτιστικά στοιχεία.

Σε κοινωνίες πού έχουν μελετηθεί όπως οι Bathonga, οι ινδιάνοι Zuni, οι ινδιάνοι Iroquois, οι ινδιάνοι Black foot, oί Κικούγιου, οι ιθαγενείς τού Μεξικού, οι ιθαγενείς Tangu της Νέας Γουινέας, οι Inuit τού Καναδά, οι Αβοριγίνες τής Αυστραλίας αλλά κ οι Νορβηγοί διαπιστώθηκε ότι είναι κοινωνίες με υψηλό βαθμό συνεργασίας κ με ελάχιστη ή καμία επιθετικότητα. Σε ορισμένες από αυτές, ο ανταγωνισμός θεωρείται δευτερεύον έγκλημα. Οι Birhors, οι Malapandalams, οι Ladakhi, οι Lepchas κ οι Kadars είναι ιδιαίτερα ειρηνικές κοινωνίες. Οι μέθοδοι επίλυσης τών συγκρούσεων τους είναι σε μεγάλο βαθμό μη-επιθετικές.

  • Τι προκαλεί επιθετικότητα στις “σύνχρονες” κοινωνίες ?

Αν εξετάσετε προσεκτικά τη δομή τής σύγχρονης κοινωνίας μας, θα διαπιστώσετε ότι με τον τρόπο πού οργανώνονται οι ανθρώπινες σχέσεις υπάρχει μια διαρκής ενσωματωμένη σύγκρουση μεταξύ τών συμφερόντων μιάς ομάδας εναντίον μιάς άλλης. Η κοινωνία μας βασίζεται στη φιλοσοφία τής ατομικής επιβίωσης κ τής απεριόριστης οικονομικής ανάπτυξης με κάθε κόστος. Δίνουμε επιφανειακή αξία στον αλτρουισμό, αλλά οι οικονομικές μας σχέσεις είναι εκμεταλλευτικές απ’την φύση τους κ την δομή τους.

Δεδομένου ότι όλοι παίρνουμε μέρος στην αγορά με αντικρουόμενα συμφέροντα (επιδιώκουμε δηλαδή να εκμεταλλευτούμε ο ένας τον άλλον) κ δεδομένου ότι όλοι γνωρίζουν αυτό το φαινόμενο, είμαστε σε διαρκή κατάσταση ανασφάλειας προσπαθώντας να αποτρέψουμε το ενδεχόμενο να γίνουμε αντικείμενο εκμετάλλευσης. Συνεπώς, έχουμε χτίσει τίς μεταξύ μας σχέσεις σε πλατφόρμα δυσπιστίας. Έτσι έχουμε θεσπίσει θεσμικά όργανα όπως το νομικό σύστημα, το ποινικό σύστημα, την γραφειοκρατία, τον κορπορατισμό, την πειθαρχία κλπ, προκειμένου να προστατεύσουμε τους εαυτούς μας απ΄αυτήν την ανασφάλεια.

Τα σχολεία, τα κολλέγια κ τα πανεπιστήμια μας έχουν μετατραπεί σε διαφημιστικές εταιρείες για την προώθηση τών συμφερόντων τής άρχουσας τάξης. Γι ‘αυτό κ η νεολαία μας ελκύεται από συγκεκριμένες απόψεις. Μιά σχολή Μηχανικής διδάσκει μαθηματικά, φυσική κ μηχανική, αλλά αυτό δεν δίνει κατεύθυνση για το πού θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν αυτές οί δεξιότητες. Ενας απόφοιτος σήμερα μπορεί να εγκαταλείψει το πεδίο του για να μπεί σε μιά άλλη σχολή Β΄διαλογής ώστε να γίνει τραπεζίτης ή να δουλέψει στο μάρκετιγκ. Τι είδους κοινωνία μπορείτε να περιμένετε, αν τα καλύτερα μυαλά τής ενώνονται για να δημιουργήσουν διαφήμισεις για προϊόντα όπως το αποσμητικό “Axe Effect”, η οποία θεωρεί τίς γυναίκες αντικείμενα τού σεξ; Ή οταν ένας επιστήμονας Γεωπονικης δουλεύει σε εταιρείες όπως η MONSANTO δημιουργώντας δηλητηριώδη κ γενετικώς τροποποιημένα τρόφιμα; Δεδομένου ότι οι οικονομικές μας φιλοσοφίες βασίζονται στην μεγιστοποίηση τού κέρδους κ τού  ανταγωνισμού, είναι εύκολο να καταλάβουμε πώς οι αξίες τής παιδείας μας ευθυγραμμίζονται με τους ίδιους κανόνες ώστε να διαιωνίσουν το οικονομικό σύστημα.

  • Η πραγματική κατάσταση της φύσης. Παραδείγματα ζώων.

Κάποιοι άνθρωποι προσπαθούν να δικαιολογήσουν τόν “Κοινωνικό Δαρβινισμό” υποστηρίζοντας σχετικά ότι “κ στην υπόλοιπη φύση έτσι είναι- η επιθετικότητα είναι διάχυτη στην φύση”. Ανεξάρτητα απ’το πόσο πολύ έχουν προωθήσει αυτήν την θεωρία τα ΜΜΕ (την φύση ως βίαια), η πραγματική κατάσταση της φύσης είναι αρκετά διαφορετική. Η Φυσική Επιλογή δεν απαιτεί Ανταγωνισμό, αντιθέτως, τον αποθαρρύνει. Η επιβίωση απαιτεί σε γενικά πλαίσια να συνεργάζονται τα άτομα ενός ζωικού είδους κι όχι να ανταγωνίζονται μεταξύ τους. Παραδείγματα αμέτρητα: οι καλημάνες προστατεύουν πουλιά πού ανήκουν σε άλλο είδος απο φυσικούς εχθρούς, οι μπαμπουίνοι κ οι γκαζέλλες συνεργάζονται για να εντοπίσουν κινδύνους. Οι πελεκάνοι συνεργάζονται για να πιάσουν ψάρια, ομοίως συνεργάζονται κ οι χιμπατζήδες όταν κυνηγούν. Η παραγωγή οξυγόνου απ΄τα φυτά κ τού CO2 απ’τα ζώα είναι μιά συνθήκη συνεργασίας. Όμως το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι κανένα απ’τα παραπάνω παραδείγματα δεν μπορούν να αποτελέσουν ελκυστικό τηλεοπτικό υλικό.

Ο Rosenthal (καθ. Ψυχολογίας) κ ο Jacobson τεστάρισαν παιδιά στο σχολείο Oak (Καλιφόρνια) με τεστ IQ κατά την έναρξη του σχολικού έτους. Για να δημιουργηθεί ένα προσδόκιμο, οι καθηγητές πληροφορήθηκαν ότι το τέστ ήταν το αντίστοιχο πού γίνεται στο κολλέγιο τού Harvard, το οποίο χρησιμεύει ως μέτρο της ακαδημαϊκής “άνθισης”. Συνεπώς, οι εκπαιδευτικοί οδηγήθηκαν στο να πιστέψουν ότι ορισμένοι μαθητές θα έμπαιναν σ΄ένα ακαδημαικό έτος υψηλών επιδόσεων, ενώ άλλοι σπουδαστές όχι. Στην πραγματικότητα, το τέστ δεν είχε καμία προγνωστική ισχύ. Δεκαοκτώ καθηγητές (αυτοι ηταν τα πειραματοζωα) στο σχολείο ενημερώθηκαν για συγκεκριμένους μαθητές, οι οποίοι είχαν επιτύχει άριστο σκορ στο τεστ. Αυτό πού οι καθηγητές δεν ήξεραν ήταν ότι δεν υπήρχε καμία διαφορά μεταξύ αυτών των μαθητών κ άλλων μαθητών που υποτιθεμενα ειχαν αποτυχει στο τεστ. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς το πειραμα έδειξε σημαντικές επιδράσεις στο προσδόκιμο. Υπήρξε σημαντική διαφορά ακαδημαικής προόδου σε μαθητές που είχαν επισημανθεί ως “έτοιμοι να ανθίσουν”, έδειξαν μεγαλύτερη πρόοδο. Τα αποτελέσματα ηταν μια ισχυρή αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Οι μαθητές που πιστεύεται ότι προορίζονταν για ακαδημαϊκή επιτυχία απέδωσαν σύμφωνα με αυτήν τή προσδοκία (επειδη τα πειραματοζωα-καθηγητες τους αντιμετωπισαν διαφορετικα σε σχεση με τους μαθητες που θεωρησαν υποδιαιστερους).

  • Τι λένε οι γλωσσολόγοι; Η ανθρώπινη φύση κ η σημασιολογία!

Η ανθρώπινη «φύση» δεν είναι άκαμπτη. Η επιβίωση δεν έχει να κάνει με την επιθετικότητα κ τον ανταγωνισμό. Μεγάλο μέρος της ανθρώπινης φύσης είναι το προϊόν τού περιβάλλοντος στο οποίο διαμορφώνεται (Επιρροές του Πολιτισμικού Περιβάλλοντος). Τα γονίδια παίζουν ένα πολύ λεπτό ρόλο κ δημιουργούν απλώς τάσεις, όμως αυτές οι τάσεις μπορούν να έχουν μια μεγάλη ποικιλία εκδηλώσεων πού εξαρτούνται πάλι απ΄το περιβάλλον.

Είναι σχεδόν επιστημονικά αδύνατο να οριστεί ο “γενετικός ντετερμινισμός”, δηλαδή η  υπόθεση ότι το γονίδιο “Χ” δημιουργεί την τάδε “Υ” συμπεριφορά. Πολλά διαπολιτιστικά στοιχεία αποδεικνύουν ότι οι άνθρωποι δεν είναι εκ φύσεως επιθετικοί. Η κοινωνικο-οικονομική δομή τής κοινωνίας δημιουργεί ένα σύστημα αξιών το οποίο ενισχύει τον ανταγωνιστικό πολιτισμό. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι μέρος αυτού τού μηχανισμού. Η ίδια η γλώσσα όπως την μιλάμε ενισχύει πολλές φορές τίς ψευδαισθήσεις μας περί “Κοινωνικού Δαρβινισμού”.

moderntimesΗ Επιγενετική (το αντιθετο της Ναζιστικής ευγονικής) είναι ένα νέο πεδίο τής επιστήμης που υποστηρίζει ότι, ακόμη κ η γενετική μπορεί να επανασχεδιαστεί μέσω παρέμβασης στο περιβάλλον πού αναπτύσσεται ένας οργανισμός. Ο επανασχεδιασμός τού περιβάλλοντος που θα μεταβάλει κ τη γενετική επιτυγχάνεται λένε οι επιστήμονες με: Εξάλειψη τών Ενισχυτών συμπεριφοράς: – εξάλειψη τού ανταγωνισμού – εξάλειψη τού χρήματος – εξάλειψη τών εξωγενών επιβραβεύσεων κ τής κουλτούρας τής τιμωρίας. Με ανασχεδιασμό τών Κινήτρων Συμπεριφοράς: Ενθάρρυνση συνεργασίας – Ενθάρρυνση υψηλότερων αναγκών, όπως η αυτοέγκριση κ η αυτοπραγμάτωση – Ενθαρρυνση για ενίσχυση τών συνεταιριστικών αξιών κλπ.  

Η αποψη οτι η βιολογία διαμορφώνει την συμπεριφορά ανεξάρτητα κ ανεμπόδιστα απο τις περιβαλλοντολογικές συνθήκες δεν ειναι απλώς ανόητη, ειναι ολότελα αντιεπιστημονική. Το αντίθετο, οτι δηλαδή το περιβάλλον ειναι αυτο που καθορίζει ολότελα τη συμπεριφορά του οργανισμού κ κυριαρχεί απόλυτα πάνω στις βιολογικές καταβολές θα μπορούσε μεχρι ενος σημειου να ειναι πιο ορθη προσέγγιση (Γενετιστες vs Συμπεριφοριστες. Η ανθρωπινη συμπεριφορα δεν ειναι ουτε βιολογικα καθοριζομενη ουτε ενισχυτικη).

Άλλωστε, κατω απο τη κηδεμονία του περιβάλλοντος σχηματίζονται οι κληρονομικοί μηχανισμοί (τετοιοι οπως τους διαμόρφωσε το περιβάλλον) κ υστερα μονο αποκτούν εσωτερική νομοτέλεια στην εξελικτική διαδικασία των οργανισμών (κ αρα επιδρουν σχετικως πανω στο περιβαλλον). Στον άνθρωπο η πραγματική φυση, η ουσιαστική βιολογία ειναι το τεχνιτο περιβάλλον, η κοινωνία.

Advertisements

~ από Epikss στο Ιανουαρίου 8, 2016.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s